Home / Słowniczek pojęć airsoftowych

Słowniczek pojęć airsoftowych

1-00:

A:

  • AEG – Z ang. Auto Electric Gun. Najczęściej spotykana replika broni w airsofcie, zasilana baterią (najczęściej lipo lub nimh). Strzelają ogniem pojedynczym, burstem lub ciągłym.

B:

  • Bangla – Patrz: Strzelanka.
  • Batka – Potoczne określenie baterii do repliki.
  • BB – Patrz: Kulki.
  • Boczniak – Potoczne określenie broni bocznej, czyli np. repliki pistoletu.
  • Burst – Tryb ognia pozwalający strzelać 2-3 kulkami poprzez jedno naciśnięcie języka spustowego. Taki efekt można osiągnąć np. poprzez montaż konkretnego mosfetu.

C:

  • Camelbak – Rodzaj plecaka, w którym chowa się wkład hydracyjny. Wychodzi z niego elastyczna rurka, dzięki której gasimy pragnienie. Dostępny jest w różnych kamuflażach i można go przenosić na tradycyjnych szelkach lub podpiąć do kamizelki taktycznej.
  • Chronograf / Chrono – Urządzenie do mierzenia prędkości wylotowej (patrz: FPS).
  • CTF – Z ang. Capture The Flag. Jeden z rodzajów rozgrywki, polegający na przejęciu flagi i późniejszej jej obronie przed drużyną przeciwną. Wielu na pewno kojarzy go z gier komputerowych.
  • CQB – Z ang. Close Quarters Battle, czyli mówiąc prościej – walka w budynkach. Podczas imprez o charakterze CQB często można znaleźć dużo ograniczeń mocowych replik, głównie ze względów bezpieczeństwa.

D:

  • Dostałem! – Podstawowe słowo, które powinno wylecieć głośno z naszych ust po tym, jak zostaniemy trafieni.

E:

  • Ekipa – Często jest tak, że grupa wolnych strzelców wpada na pomysł, aby działać razem, zunifikować wyposażenie i zaprojektować sobie super naszywkę. Wówczas tworzą ekipę, która wspólnie jeździ na wypady, coś organizuje i tak dalej.

F:

  • Flanka – Prawa lub lewa strona, patrząc z perspektywy pierwszej osoby. Często mówi się o flankowaniu lewej lub prawej, co oznacza zajście przeciwnika z takiej strony.
  • FPS – Z angielskiego ‚feet per second’, czyli stopa na sekundę. Oznacza, jaką mocą dysponuje nasza replika i jak kogoś będzie bolało, jak dostanie kulką. Pamiętajcie też, że większa moc wiąże się z dużą odpowiedzialnością! Istnieją też limity fps na konkretnych strzelankach.
  • Friendly Fire – Nic innego, jak ogień przyjacielski. Jest to jedna z zasad panująca na strzelankach i od organizatora zależy, czy strzał w członka swojej drużyny uważa się za trafienie skuteczne, czy też nie. Jeśli tak, to po otrzymaniu trafienia taka osoba udaje się na punkt respawnu.
  • Full Auto – Potoczne określenie strzelania ogniem ciągłym bez opamiętania. Nie zawsze kończy się dobrze dla repliki.

G:

  • Ghillie Suit – Ubranie typowe dla snajperów. Podgląd.

H:

I:

J:

K:

  • Kamper – Osoba, która leży w jednym miejscu dłuższy czas i stara się zdjąć jak największą liczbę przeciwników. Kampieniem nazywa się to, co robi kamper.
  • KIA – Z ang. Killed In Action. Oznaczenie najczęściej wykorzystywane podczas milsimów. Bardzo często oznacza, że osoba „zabita” nie ma już możliwości powrotu do gry. Termin zawsze jest wyjaśniony szerzej w zasadach.
  • Kulki – Podstawowa amunicja wykorzystywana w airsofcie. Najczęściej robione z plastiku, o średnicy 6mm. Rozróżnia się różne wagi, od 0.12g do 0.49g. Dobiera się je według prędkości wylotowej repliki (patrz: FPS).

L:

  • LARP – Z angielskiego ‚Live Action Role Playing’, czyli inna forma strzelanki. Mamy okazję wcielić się w konkretne role, wykonywać zadania i doświadczyć odskoczni od zwykłego siania kulkami. LARP ma zwykle inne zasady i organizator wymaga czegoś więcej, niż przyjazdu na czas. Chodzi tutaj głównie o stylizacje, dobre odegranie roli i zapoznanie się z zasadami.

M:

  • Magazynek – Dzielimy je na cztery typy: real, low, mid i high. Służą do przenoszenia kulek, które następnie trafiają do komory, lufy i na końcu ciała wroga (lub drzewa). FAQ pkt. 27 opisuje temat szerzej.
  • MilSim – Rozbudowana wersja zwykłej strzelanki, mająca na celu odwzorowanie realiów pola walki. Często trwa 24h lub dłużej. Drużyny otrzymują konkretne zadania, muszą wykazać się znajomością mapy, radia, nienaganną kondycją i pracą zespołową.
  • Mosfet Wikipedia mówi tak: (Metal-Oxide Semiconductor Field-Effect Transistor) – technologia produkcji tranzystorów polowych z izolowaną bramką i obwodów układów scalonych. Mówiąc prościej, żeby każdy zrozumiał. Jest to małe urządzenie montowane wewnątrz repliki, które dba o nasze baterie, okablowanie i tym podobne rzeczy. W skrócie – nic nam się nie przepali, ani nie będzie zwarcia. Są też bardziej rozbudowane, dzięki którym sterujemy naszą repliką poprzez aplikację (szał, co nie?).

N:

  • „NIE DOSTAŁEM *****!” – Sentencja często słyszana podczas imprez. Przez takie krzyki pojawiają się tzw. „spiny” i zalecamy unikanie kłótni. Więcej informacji pod „Terminator”.

O:

  • Off Game – Miejsce wyłączone ze strzelania. Może znaleźć się tam na przykład punkt rejestracji, gastronomiczny lub po prostu służący do drobnych napraw replik itp.
  • Oksy / Okulary – Podstawowa ochrona oczu, obowiązkowa na każdej strzelance (pamiętajcie, że muszą być atestowane!).
  • OPFOR – Wróg. Przeciwna strona. Trzeba do nich strzelać!
  • Org / Organizator – Osoba, która wzięła na barki ciężar zorganizowania imprezy, aby inni mogli się bawić. On ustala zasady i on odpowiada na pytania.
  • Oznaczenie trupa – Swoją osobę, po otrzymaniu trafienia, wyraźnie oznaczamy. Tutaj z pomocą przychodzą kamizelki odblaskowe i czerwone szmatki. Ważne, aby inni gracze widzieli, że udajemy się na strefę respawn i nie przeszkadzamy innym w zabawie. Nocą używa się migających światełek, np. rowerowych.

P:

  • Piro / Pirotechnika – W airsofcie dopuszcza się używanie pirotechniki, jest to zawsze określone w zasadach. Granaty dymne, stroboskopy i huki zawsze dodają sporo klimatu.
  • PNM – Czyli Pierwsza Niedziela Miesiąca. Cykl imprez organizowanych przez Airoft Trójmiasto oraz 10th Shadows. Są to strzelanki o różnych scenariuszach, które zawsze odbywają się w pierwszą niedzielę danego miesiąca.
  • Precka – Potoczne określenie lufy precyzyjnej.

Q:

  • Quest – Nic innego, jak zadanie do wykonania. Termin często używany podczas LARPów.

R:

  • Resp/Respawn – Miejsce, na które udają się osoby, które otrzymały kulkę. Takie cmentarzysko, z którego się wraca po określonym czasie.
  • ROF – Z ang. Rate of fire, czyli po naszemu – jak szybko kulki wylatują z lufy.
  • Rykoszet – Jedna z zasad podczas gier dotyczy rykoszetów. Organizator uprzednio informuje graczy, czy odbicie kulki rykoszetem, a następnie trafienie gracza uznaje się za skuteczne lub nie.

S:

  • Serwisant – Kompetentna osoba, która pomoże nam naprawić replikę, zwiększy lub zmniejszy moc, doradzi. Lepiej oddać replikę do takiej osoby, niż komuś bez wiedzy do garażu.
  • Silent Kill – Tak zwane ‚ciche zabicie przeciwnika’. Najczęściej polega na podejściu do wroga i klepnięciu go w ramię, co skutkuje zejściem na punkt respawn. Na każdej z imprez organizator inaczej określa SK.
  • Strzelanka – Impreza, podczas której wymieniamy się kulkami. Proste zasady, dużo zabawy.
  • StockStockowa giwera – Replika prosto od producenta, bez żadnych modyfikacji.
  • Szpej – Potoczna nazwa wyposażenia taktycznego.

T:

  • Terminator / Terminatorstwo – Osoba, która oszukuje podczas strzelanek i nie przyznaje się do trafień. Takie zachowanie należy zgłaszać do organizatora tylko, jeśli jesteśmy tego pewni na 100%. Najlepiej rozwiązać sprawę polubownie, bo nie zawsze kulka trafia, a druga osoba nie zawsze ją czuje.
  • Tłumik – O ile w przypadku prawdziwej broni służy do wyciszenia strzału, to w airsofcie służy jedynie jako przedłużenie lufy lub zapewnia fajny wygląd.
  • Tuning – Wymiana podzespołów repliki w celu uzyskania większej mocy, skupienia, szybkostrzelności lub zasięgu. Oddanie sprzętu do profesjonalnego serwisanta zmniejsza ryzyko uszkodzenia części lub po prostu zapewnia mniej stresu i więcej zabawy później.

U:

V:

W:

  • Wolny Strzelec – Osoba, która lubi jeździć na strzelanki samemu lub z kolegami, ale nie stanowią części danej grupy.

X:

Y:

Z: